prof. dr hab. Sławomira Kominek
Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce
Dyscyplina naukowa:
nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce
Zainteresowania badawcze:
Studiowała arabistykę w latach 1963–1968 i muzykologię w latach 1971–1973 na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie w roku 1976 uzyskała stopień doktora. W roku 1987 habilitowała się na podstawie rozprawy Symbole czasu i przestrzeni w muzyce Azji Centralnej (Kraków: PWM 1987). W roku 1992 uzyskała tytuł profesora. Prowadzi badania nad kulturami muzycznymi Bliskiego Wschodu i Azji Centralnej. W podręczniku akademickim (1995) podsumowała dorobek światowej etnomuzykologii. Ogólnie rozwija refleksję antropologiczną w muzykologii (teoria kultury muzycznej, antropologia kognitywna, percepcja muzyczna, biologiczne podstawy muzyki). Ostatnio interesuje się zwłaszcza komponentami mitologicznymi w kulturze Europy i Azji, m.in. mitem Orfeusza, oraz ikonografią muzyczną (projekt badawczy „Muzyka w ogrodach miłości”). Szereg jej opracowań poświęconych jest interpretacji wątków muzycznych w piśmiennictwie antycznym, średniowiecznym, renesansowym. Twórczość naukowa Sławomiry Żerańskiej-Kominek wskazuje na antropologiczne podstawy i interdyscyplinarne potrzeby w interpretacji muzyki i kultur muzycznych.
description of research interests:
Sławomira Żerańska-Kominek obtained her PhD in musicology from the University of Warsaw (1976)She received Independent Researcher Degree in ethnomusicology in 1986, and full professor degree in 1992. She has conducted extensive field work (1989–1999) in Central Asia (Uzbekistan, Turkmenistan) and in Poland (1985; 2000). Her interests include theory of analysis of traditional music; mythology and religion in relation to music, music iconography and theory of oral culture. Her current research explores music analysis of European art song. Among her major publications are: he Orpheus myth. Inspirations and reinterpretations in European artistic tradition. Słowo/Obraz/Terytoria: Gdańsk 2003. /in Polish/ Music in the garden – garden in music Słowo/Obraz/Terytoria: Gdańsk 2010. Musical children of Venus and other essays in anthropology of music. DiG:Warsaw 2014 /in Polish/.
Realizowane projekty:
Przedmiotem dysertacji doktorskiej prof. Żerańskiejbyła teoria arabskich systemów tonalnych z X-XIII wieku. Badania nad klasyczną muzyką kultur Azji zaprezentobadaw zostały w książce Symbole czasu i przestrzeni w muzyce Azji Centralnej. Przegląd problemów współczesnej etnomuzykologii opublikowała w książce Muzyka w kulturze (Warszawa 1995). Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej (2003) - prezentuje znaczenia mitu Orfeusza w europejskiej sztuce i kulturze. W latach 2006-2009 Sławomira Żerańska-Kominek realizowała projekt poświęcony toposowi ogrodu. W latach 2010-2014 realizowała następujące tematy: 1. Koncepcja historii muzyki oralnej, 2. Muzyka w Sur les chevaux Orientaux Wacława Rzewuskiego Emira, 3. Muzyka w dziełach Gentile da Fabriano (XV w.), 4. Motywy muzyczne w Ikonologii Cesarego Ripy.W roku 2014 opublikowała Muzykalne dzieci Wenus i inne studia z antropologii muzyki
research projects implemented:
The subject of the dissertation prof. Żerańska Kominek's doctoral thesis was the theory of Arabic tonal systems described in seven treatises from the 10th-13th centuries. Research on classical music of Asian cultures is presented in the book Symbols of Time and Space in the Music of Central Asia. She published an overview of the problems of contemporary ethnomusicology in the book Music in Culture (Warsaw 1995). Orpheus Myth. Inspirations and reinterpretations in the European artistic tradition (2003) - presents the meaning of the Orpheus myth in European art and culture. In the years 2006-2009 Sławomira Żerańska-Kominek carried out a project devoted to the topos of the garden. In 2010-2014, she pursued the following themes: 1. Concept of the history of oral music, 2. Music in Sur les chevaux Orientaux by Wacław Rzewuski, Emir, 3. Music in the works of Gentile da Fabriano (15th century), 4. Musical motifs in Cesare Ripa's Iconology In 2014, she published The Musical Children of Venus and Other Studies in Music Anthropology
Słowa kluczowe:
kultura muzyczna, ptaki w muzyce, znaczenie muzyczne, etnomuzykologia, oralność
Słowa kluczowe:
music culture, birds in music, musical meaning, ethnomusicology, orality
Kontakt:
Odnośniki:
Odnośniki:
« Wstecz