dr hab. Michał Paradowski profesor uczelni
Wydział Lingwistyki Stosowanej
Dyscyplina naukowa:
językoznawstwo, psychologia
Zainteresowania badawcze:
Michał B. Paradowski Moje zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień dwu- i wielojęzyczności, procesu przyswajania języków obcych, psychologii edukacji, psycholingwistyki, kognitywistyki oraz układów złożonych. Kładę nacisk na indywidualny rozwój każdego doktoranta; wspieram ciekawe i interdyscyplinarne pomysły badawcze.
» językoznawstwo stosowane:
- metodyka nauczania języków obcych
- przyswajanie języka pierwszego, drugiego i trzeciego
- gramatyka uniwersalna
- transfer językowy
- dwujęzyczność i wielojęzyczność
- psychologia edukacji
- psychologia pozytywna
- różnice indywidualne
- metody badawcze w analizach procesu przyswajania i przetwarzania języków obcych
- układy złożone i analiza sieci społecznych
- językoznawstwo korpusowe
- język angielski jako lingua franca
- embodiment
- psycholingwistyka
description of research interests:
Michał B. Paradowski My interests include second and third language acquisition research, foreign language teaching, bi- and multilingualism, psycholinguistics, educational psychology, embodied cognition, and complexity science. I foster the individual development of every student and support innovative and interdisciplinary research ideas.
» applied linguistics:
- foreign language teaching
- first, second and third language acquisition (L1A, SLA, TLA)
- universal grammar (UG)
- cross-linguistic influence/language transfer
- aspects of bilingualism and multilingualism
- educational psychology
- positive psychology
- individual differences
- research methods in applied linguistics
- complexity science and social network analysis
- corpus linguistics
- English as a lingua franca (ELF)
- embodied cognition and embodied language
- psycholinguistics
Realizowane projekty:
- Duży wpływ na nasze zachowania mają kontakty społeczne (znajomi, rodzina itd.). Nasz interdyscyplinarny projekt analizuje wpływ interakcji na postępy w przyswajaniu języka obcego. Do analiz wykorzystujemy metodologię analizy sieci społecznych. Publikacje tutaj.
- W trakcie pandemii COVID przeprowadziliśmy międzynarodowe badanie, jak nauczyciele i uczniowie języków obcych radzili sobie z sytuacją nagłego przejścia na proces nauki zdalnej. Publikacje tutaj.
- Badamy również, jak zmienne indywidualne takie jak wytrwałość i flow wpływają na przyswajanie języków obcych w różnych kontekstach. Przykładowy artykuł: https://doi.org/10.1080/09588221.2023.2192762
- Obecnie na drugim etapie oceny znajduje się nasz miedzynarodowy projekt, w którym zamierzamy badać dobrostan nauczycieli języków obcych w szkołach na obszarach o niskim statusie społeczno-ekonomicznym.
- Prowadzimy badania, jak język wpływa na procesy decyzyjne (tzw. foreign language effect).
research projects implemented:
- Our behaviours are heavily influenced by social contacts (friends, family, etc.). Our interdisciplinary project investigates students’ interaction networks, and the influence of this communication on progress in second/foreign language acquisition. The study employs the methodology of social network analysis. Publications here.
- Durign the COVID-19 pandemic, we carried out a multi-national study of language teachers’ and learners’ coping with the transition to remote instruction. Publications here.
- We also investigate how individual differences such as grit and flow impact language acquisition in different contexts. Sample article: https://doi.org/10.1080/09588221.2023.2192762
- Our international project currently in the second stage of review is going to investigate language teachers' well-being in schools located in low-SES environments.
- We also carry out research investigating the foreign language effect - how the language used impacts decision-making.
Słowa kluczowe:
przyswajanie języków obcych, dwujęzyczność, wielojęzyczność, glottodydaktyka, psycholingwistyka, transfer językowy, analiza sieci społecznych
Słowa kluczowe:
second language acquisition, bilingualism, multilingualism, foreign language teaching, psycholinguistics, cross-linguistic influence, social networks
Kontakt:
Odnośniki:
Odnośniki:
« Wstecz