dr hab. Michał Paradowski profesor uczelni

Wydział Lingwistyki Stosowanej


Dyscyplina naukowa:

językoznawstwo, psychologia

Zainteresowania badawcze:

Michał B. Paradowski Moje zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień dwu- i wielojęzyczności, procesu przyswajania języków obcych, psychologii edukacji, psycholingwistyki, kognitywistyki oraz układów złożonych. Kładę nacisk na indywidualny rozwój każdego doktoranta; wspieram ciekawe i interdyscyplinarne pomysły badawcze. » językoznawstwo stosowane:
  • metodyka nauczania języków obcych
  • przyswajanie języka pierwszego, drugiego i trzeciego
  • gramatyka uniwersalna
  • transfer językowy
  • dwujęzyczność i wielojęzyczność
  • psychologia edukacji
  • psychologia pozytywna
  • różnice indywidualne
  • metody badawcze w analizach procesu przyswajania i przetwarzania języków obcych
» językoznawstwo teoretyczne, psycholingwistyka i kognitywistyka:
  • układy złożone i analiza sieci społecznych
  • językoznawstwo korpusowe
  • język angielski jako lingua franca
  • embodiment
  • psycholingwistyka
Publikacje na stronach Academia.edu oraz ResearchGate.

description of research interests:

Michał B. Paradowski My interests include second and third language acquisition research, foreign language teaching, bi- and multilingualism, psycholinguistics, educational psychology, embodied cognition, and complexity science. I foster the individual development of every student and support innovative and interdisciplinary research ideas. » applied linguistics:
  • foreign language teaching
  • first, second and third language acquisition (L1A, SLA, TLA)
  • universal grammar (UG)
  • cross-linguistic influence/language transfer
  • aspects of bilingualism and multilingualism
  • educational psychology
  • positive psychology
  • individual differences
  • research methods in applied linguistics
» theoretical linguistics, psycholinguistics & cognitive science:
  • complexity science and social network analysis
  • corpus linguistics
  • English as a lingua franca (ELF)
  • embodied cognition and embodied language
  • psycholinguistics
Publications at Academia.edu and ResearchGate.

Realizowane projekty:

  • Duży wpływ na nasze zachowania mają kontakty społeczne (znajomi, rodzina itd.). Nasz interdyscyplinarny projekt analizuje wpływ interakcji na postępy w przyswajaniu języka obcego. Do analiz wykorzystujemy metodologię analizy sieci społecznych. Publikacje tutaj.
  • W trakcie pandemii COVID przeprowadziliśmy międzynarodowe badanie, jak nauczyciele i uczniowie języków obcych radzili sobie z sytuacją nagłego przejścia na proces nauki zdalnej. Publikacje tutaj.
  • Badamy również, jak zmienne indywidualne takie jak wytrwałość i flow wpływają na przyswajanie języków obcych w różnych kontekstach. Przykładowy artykuł: https://doi.org/10.1080/09588221.2023.2192762
  • Obecnie na drugim etapie oceny znajduje się nasz miedzynarodowy projekt, w którym zamierzamy badać dobrostan nauczycieli języków obcych w szkołach na obszarach o niskim statusie społeczno-ekonomicznym.
  • Prowadzimy badania, jak język wpływa na procesy decyzyjne (tzw. foreign language effect).

research projects implemented:

  • Our behaviours are heavily influenced by social contacts (friends, family, etc.). Our interdisciplinary project investigates students’ interaction networks, and the influence of this communication on progress in second/foreign language acquisition. The study employs the methodology of social network analysis. Publications here.
  • Durign the COVID-19 pandemic, we carried out a multi-national study of language teachers’ and learners’ coping with the transition to remote instruction. Publications here.
  • We also investigate how individual differences such as grit and flow impact language acquisition in different contexts. Sample article: https://doi.org/10.1080/09588221.2023.2192762
  • Our international project currently in the second stage of review is going to investigate language teachers' well-being in schools located in low-SES environments.
  • We also carry out research investigating the foreign language effect - how the language used impacts decision-making.

USOSweb

Słowa kluczowe:

przyswajanie języków obcych, dwujęzyczność, wielojęzyczność, glottodydaktyka, psycholingwistyka, transfer językowy, analiza sieci społecznych

Słowa kluczowe:

second language acquisition, bilingualism, multilingualism, foreign language teaching, psycholinguistics, cross-linguistic influence, social networks

Kontakt:

pokaż


« Wstecz