prof. dr hab. Emilia Łojek profesor zwyczajny

Wydział Psychologii


Dyscyplina naukowa:

psychologia

Zainteresowania badawcze:

Emilia Łojek, profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (UW). Na tej uczelni ukończyła studia magisterskie, uzyskała doktorat oraz kolejne stopnie naukowe w zakresie psychologii i neuropsychologii. Jako stypendystka Fundacji British Council, Ginsberg's, EU TEMPUS oraz Kościuszkowskiej   rozszerzyła swoją wiedzę z neuropsychologii w ramach studiów na Uniwersytecie Cambridge w Wielkiej Brytanii, National Hospital’s College of Speech Sciences w Londynie, Wielkiej Brytanii oraz Ohio State University, USA. Pełniła funkcję dyrektora Warsaw International Studies in Psychology na UW i ma na swoim koncie przewodniczenie komisjom w ramach Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego, Polskiej Akademii Nauk oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Miała zaszczyt być regionalnym przedstawicielem International Neuropsychology Society (INS) dla krajów Europy Wschodniej i członkiem Zarządu INS (2014-2017). Opublikowała 11 książek, ponad 80 artykułów naukowych i rozdziałów poświęconych różnym zagadnieniom, od zaburzeń komunikacyjnych u pacjentów z uszkodzeniem mózgu, zmian neuropsychologicznych w chorobach neurodegeneracyjnych i psychiatrycznych po stabilność wzorców neurokognitywnych w zakażeniu HIV. Brała udział w programie badań neuropsychologicznych: badania nad wpływem narkotyków i alkoholu na przebieg infekcji HIV w Ohio State University. Ostatnio kierowała programem badawczym opratym na współpracy międzynarodowej, dotyczącym wpływu starzenia na funkcje poznawcze i chemosensoryczne u osób zakażonych HIV. Jako autorka lub współautorka adaptowała liczne techniki do diagnozy   neuropsychologicznej (H-RNTB, RHLB, RFFT, CVLT, CTT, CTT-C, BDI-II_PL). Jest pierwszym autorem Kwestionariusza do Pomiaru Depresji (KPD) oraz baterii RHLB-PL w wersjach dla dorosłych i dzieci. Otrzymała krajowe nagrody za osiągnięcia naukowe (Rektora UW, Copernicus 2011, 2017) oraz nagrodę INS Paul Satz Mentoring Award (2018).

description of research interests:

Emilia Łojek, Ph.D., a Full Professor at the Faculty of Psychology, University of Warsaw (UW), Poland. She complited M.A., Ph.D. and further scientific degrees in psychology and neuropsychology at the UW. As a Fellow of the British Council, the Ginsberg’s, the EU TEMPUS and the Kosciuszko Foundations she also extended her studies in neuropsychology at University of Cambridge, UK,National Hospital’s College of Speech Sciences London, UKand Ohio State University, USA. She has served as Director of Warsaw International Studies in Psychology at UW and has a record of leadership in the Commissions of the Polish Neuropsychological Society and the Polish Academy of Sciences. She was honoured to be the International Neuropsychology Society (INS) regional representative for Eastern European countries and the INS Board of Governors Member (2014-2017). She has published 11 books, over 80 research articles and chapters on a wild range of topics ranging from communication disorders in brain damaged patients, neuropsychological changes in neurodegenerative and psychiatric diseases to the stability of neurocognitive patterns in HIV infection. She has been involved in the Neuropsychology Research Program: HIV Drug and Alcohol Studies at the OSU. Recently she conducted  the international research program on the effect of aging on cognitive and chemosensory functions in HIV infected individuals. As an author or co-author she has adapted and standardized in Polish Neuropsychological tests (H-RNTB, RHLB, RFFT, CVLT, CTT, CTT-C, BDI-II_PL) and was the main author of the Depression Questionnaire (KPD) and the RHLB-PL for Children. She has received national awards for her scientific achievements (Copernicus Price 2011, 2017) and the INS Paul Satz Mentoring Award (2018).   

Realizowane projekty:

Wpływ starzenia się na funkcje poznawcze i chemosensoryczne w infekcji HIV” - analiza i publikacja wyników. Związek pomiędzy funkcjami motorycznymi a wykonawczymi u osób w podeszłym wieku: analiza neuropsychologiczna treningu w warunkach podwójnego zadania. - praca doktorska w toku Zmiany w zdolnościach do nawigacji u osób starszych jako marker rozwoju otępienia - praca doktorska w toku Różnorodne badania nad funkcjami neuropsychologicznymi w wielu populacjach klinicznych (neurologicznych, psychiarycznych, pediatrycznych) - promotor, czlonek zespołu badawczego. Funkcje neuropsychologiczne i jakość życia osób, które chorowały na Covid19 - kierownik nowego projektu. Badania psychologiczne nad pracownikami służby zdrowia w dobie epidemii Covid19 - czlonek mowego zespołu badawczego. Badania psychologiczne nad efektami pandemii Covid19 - członek nowego zepołu badawczego.

research projects implemented:

The impact of aging on cognitive and chemosensory functions in HIV infection ”- analysis and publication of results. The relationship between motor and executive functions in the elderly: neuropsychological analysis of training in double task conditions. - PhD thesis in progress Changes in the ability to navigate in the elderly as a marker of dementia - PhD thesis is progress Various projects on neuropsychological functions in various clinical populations (neurological, psychiatric, pediatric). Neuropsychological functions and quality of life of people who suffered from Covid19 - the principal investigator. Psychological research on healthcare workers in the age of the Covid19 epidemic - member of the research team. Psychological research on the effects of Covid19 pandemic - member of the research team.

USOSweb

Słowa kluczowe:

neuropsychologia, mózg - zachowanie, psychopatologia, HIV, starzenie się, zaburzenia neurorozwojowe, NeuroCovid19

Słowa kluczowe:

neuropsychology, brain and behavior, psychopathology, HIV, aging, neurodevelopmental disorders, NeuroCovid19

Kontakt:

pokaż


« Wstecz