dr hab. Urszula Markowska-Manista adiunkt
Wydział Pedagogiczny
Dyscyplina naukowa:
pedagogika
Zainteresowania badawcze:
badania terenowe, badania w podejściach partycypacyjnych, badania w działaniu, etyka i kody badań partycypacyjnych oraz narzędzia badawcze w studiach migracyjnych i (s)prawach dzieci;studia nad dzieciństwem i prawami dzieci w tzw.„wrażliwych/ predysfunkcyjnych kontekstach” analizowane w podejściach dekolonialnych i perspektywie postkolonialnej, realizowane w nurcie kobiecych, indygenicznych badań terenowych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo;badania życia codziennego i edukacji dzieci i młodzieży z doświadczeniem mobilności i migracji;badania dotyczące społecznych i kulturowych uwarunkowań funkcjonowania dziecka w kontekstach marginalizacji, wykluczenia w edukacji szkolnej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo;dzieci w drodze (children on the move), dzieci bez miejsca (children „out of place”);dzieciństwa i studia nad ludobójstwami & „trudna wiedza”(difficult knowledge);inkluzja i partycypacja w edukacji, wychowanie i edukacja indygeniczna (indigenous education), edukacja mniejszości narodowych, etnicznych, pedagogika migracji.
description of research interests:
· field research, participatory oriented research, action research, ethics and codes of participatory research and research tools in migration studies and children's rights; · childhood studies and children's rights in ‘vulnerable/fragile contexts’ analysed in decolonial and post-colonial approaches, carried out in women's indigenous field research in culturally diverse contexts; · research on the everyday life and education of children and young people with mobility and migration experiences; · research on the social and cultural conditions of children in contexts of marginalisation and exclusion in school education in culturally diverse environments; · children on the move, children ‘out of place’; · childhood and genocide studies & ‘difficult knowledge’; · inclusion and participation in education, indigenous education, education of national & ethnic minorities, pedagogy of migration.
Realizowane projekty:
"Impactful and sustainable policy change for migrant education" Sirius 3.0, European Commission, Co-funded by the European Union, European Education and Culture Executive, 2023-2027. An evaluation of integration policies for Ukrainian refugee children in Poland (Principal Investigators: M.Pawlak UW, A. Tarozzi EUI, U.Markowska-Manista UW, EUI Widening Europe Programme, 2024-2025. “Building Inclusion, Sustaining Solidarity: Frontline Host Communities, Distress Migrants, and the Role of States”. The project was led by Jacqueline Bhabha, Professor at Harvard Chan School of Public Health, USA, 2022 -2023. PARTICIPA project "Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education": https://child-participation.eu/
research projects implemented:
"Impactful and sustainable policy change for migrant education" Sirius 3.0, European Commission, Co-funded by the European Union, European Education and Culture Executive, 2023-2027. An evaluation of integration policies for Ukrainian refugee children in Poland (Principal Investigators: M.Pawlak UW, A. Tarozzi EUI, U.Markowska-Manista UW), EUI Widening Europe Programme, 2024-2025. “Building Inclusion, Sustaining Solidarity: Frontline Host Communities, Distress Migrants, and the Role of States”. The project was led by Jacqueline Bhabha, Professor at Harvard Chan School of Public Health, USA, 2022 -2023. PARTICIPA project "Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education": https://child-participation.eu/
Słowa kluczowe:
pedagogika międzykulturowa, studia n. dzieciństwami, prawa dziecka, metodologia humanizująca, badania partycypacyjne, edukacja i migracja, ludobójstwa
Słowa kluczowe:
intercultural pedagogy, childhood studies, children's rights, humanising methodology, participatory research, education & migration, genocide studies
Kontakt:
Odnośniki:
Odnośniki:
« Wstecz