dr hab. Michał Wilczewski adiunkt

Wydział Lingwistyki Stosowanej


Dyscyplina naukowa:

językoznawstwo

Zainteresowania badawcze:

  • komunikacja międzykulturowa/interkulturowa, adaptacja kulturowa, kulturowe uczenie się, konstruowanie tożsamości
  • doświadczenia międzykulturowe (m.in. ekspatów biznesowych, studentów zagranicznych)
  • język w międzynarodowym biznesie
  • różnice kulturowe
  • badania interdyscyplinarne, badania międzykulturowe, badania narracyjne, metody mieszane

M. Wilczewski jest adiunktem w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych na Uniwersytecie Warszawskim (UW), badaczem wizytującym w Copenhagen Business School (Dania) i na Uniwersytecie Bolońskim (Włochy). Przy Wydziale Lingwistyki Stosowanej (UW) kieruje pracownią Business Communication Research Center (BCRC), gdzie prowadzi interdyscyplinarne badania nad komunikacją interkulturową w przedsiębiorstwach globalnych oraz doświadczeniami różnych grup migrantów (ekspatów biznesowych, studentów zagranicznych, misjonarzy). Jego prace ukazały się w prestiżowych czasopismach międzynarodowych, takich jak Frontiers in Psychology, Multilingua, Learning, Culture and Social Interaction, Journal of Global Mobility, Journal of Strategic Marketing, Theory & Psychology, Culture & Psychology i in. W 2019 r. M. Wilczewski wydał w 2019 r. monografię Intercultural experience in narrative (John Benjamins), w której przedstawia oryginalne badania nad doświadczeniami międzykulturowymi, komunikacją i wyzwaniami polskich ekspatów biznesowych w Chinach. Obecnie bada doświadczenia studentów zagranicznych na uniwersytetach i w szkołach biznesowych kilkunastu krajów europejskich i pozaeuropejskich w ramach programu im. Bekkera Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

description of research interests:

  • intercultural communication, cultural adaptation, cultural learning, identity construction
  • intercultural experiences (i.a., of business expatriates and international students)
  • language in international business
  • cultural differences
  • interdisciplinary research, cross-cultural research, narrative research, mixed research methods

 

Michał Wilczewski, Ph.D. is Associate Professor at the University of Warsaw, Poland, Visiting Researcher in Copenhagen Business School, Denmark, and Visiting Researcher at the University of Bologna, Italy. He is Director of the Business Communication Research Center (BCRC) at the Faculty of Applied Linguistics (UW). He maintains an active research agenda with a particular focus on intercultural communication in multinational companies and intercultural experiences of various types of expats (business expats, missionaries, international students). He has published in international journals: Frontiers in Psychology; Multilingua; Learning, Culture and Social Interaction; Journal of Global Mobility; Journal of Strategic Marketing; Theory & Psychology, Culture & Psychology among others. His latest book Intercultural Experience in Narrative (2019, John Benjamins) offers new insights into intercultural experiences, communication, and cultural challenges faced by Polish professionals in China. Currently, he is exploring the experiences of international students in European and non-European contexts as part of the International Student Experience Project and a research mobility grant at the University of Bologna funded by the Polish National Agency for Academic Exchange.

Realizowane projekty:

Kierownik projektów: (1) “The involvement of culture-relevant factors in the process of business intercultural communication in a multinational environment” (program “Mobilność Plus” MNiSW; 1310/MOB/IV/2015/0; Copenhagen Business School, 2016-2017); (2) “Exploring international students’ experiences across European and non-European contexts” (Program im. Bekkera NAWA; PPN/BEK/2019/1/00448/DEC/1; Uniwersytet Boloński, 2020-2021).

research projects implemented:

Principal Investigator in: (1) “The involvement of culture-relevant factors in the process of business intercultural communication in a multinational environment” (The “Mobility Plus” Programme of The Ministry of Science and Higher Education; 1310/MOB/IV/2015/0; Copenhagen Business School, 2016-2017); (2) “Exploring international students’ experiences across European and non-European contexts” (The Polish National Agency for Academic Exchange within the Bekker Programme; PPN/BEK/2019/1/00448/DEC/1; University of Bologna, 2020-2021).

USOSweb

Słowa kluczowe:

język, komunikacja międzykulturowa, komunikacja interkulturowa, ekspaci, kultura, badania interdyscyplinarne, badania międzykulturowe

Słowa kluczowe:

language, intercultural communication, expatriates, culture, interdisciplinary research, cross-cultural research

Kontakt:

pokaż


« Wstecz