dr hab. Joanna Smogorzewska adiunkt
Wydział Pedagogiczny
Dyscyplina naukowa:
pedagogika
Zainteresowania badawcze:
Moje zainteresowania badawcze obejmują:
- Rozwój teorii umysłu u dzieci we wczesnym dzieciństwie, wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Rozwój umiejętności społecznych u dzieci we wczesnym dzieciństwie, wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Rozwój umiejętności poznawczych u dzieci we wczesnym dzieciństwie, wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Efektywność oddziaływań, metod, programów służących wspomaganiu rozwoju umiejętności społecznych, poznawczych, teorii umysłu u dzieci z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności,
- Inne tematy dotyczące rozwoju dziecka i jego edukacji (jestem z wykształcenia pedagogiem i psychologiem), np. efektywność edukacji integracyjnej i włączającej w grupach dzieci z i bez niepełnosprawności pod względem różnych aspektów funkcjonowania dzieci.
description of research interests:
My research interests concern:
- Development of theory of mind among toddlers, preschoolers, and young learners at the beginning of school,
- Development of social skills among toddlers, preschoolers, and young learners at the beginning of school,
- Development of cognitive abilities among toddlers, preschoolers, and young learners at the beginning of school,
- Effectiveness of different methods and programs focused on developing social skills, cognitive abilities, and theory of mind among children with disabilities and without disabilities,
- Other topics concerning child development and its education (I am a pedagogue as well as a psychologist), e.g. effectiveness of inclusive education for children with disabilities and without disabilities in the case of different aspects of functioning.
Realizowane projekty:
Granty badawcze ze środków zewnętrznych:
1. Teoria umysłu idzie do szkoły. Klasa włączająca jako środowisko sprzyjające rozwojowi teorii umysłu u dzieci pełnosprawnych, 2018/31/B/HS6/00520, 2019-2022, Narodowe Centrum Nauki – konkurs Opus, kierownik.
2. Konsekwencje rozwoju teorii umysłu u dzieci w okresie średniego dzieciństwa – badanie podłużne, 2016/23/B/HS6/00271, 2017-2020, Narodowe Centrum Nauki – konkurs Opus, kierownik.
3. Wdrażanie programów rozwijających umiejętności społeczne dzieci w przedszkolach, realizowany w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Akademickie Centrum Kreatywności”, MNiSW/2015/DIR/20/ACK, 2015, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, kierownik (wraz z Dr hab. G. Szumskim).
4. Forma kształcenia a trajektorie rozwoju teorii umysłu, 2014/13/B/HS6/02663, 2015-2018, Narodowe Centrum Nauki – konkurs Opus, kierownik.
5. Rozwijanie twórczości językowej dzieci przedszkolnych za pomocą metod „Storyline” i „Piramida Skojarzeń”, 2011/03/N/HS6/01747, 2012-2013, Narodowe Centrum Nauki – konkurs Preludium, kierownik.
6. Klasa włączająca jako środowisko edukacyjne dla uczniów sprawnych, 2012/07/B/HS6/01442, 2013-2017, Narodowe Centrum Nauki – konkurs Opus, wykonawca.
research projects implemented:
The latest projects from external sources:
1. Theory of mind goes to school. Inclusive classroom as an environment fostering theory of mind development among children without disabilities, 2018/31/B/HS6/00520, 2019-2022, National Centre for Science, OPUS grant, Principal investigator,
2. Consequences of theory of mind development among children in middle childhood - a longitudinal study, 2016/23/B/HS6/00271, 2017-2020, National Centre for Science, OPUS grant, Principal investigator,
3. Implementing programs developing social skills of children in preschools, "Academic Centres of Creativity" program of Ministry of Science and Higher Education, MNiSW/2015/DIR/20/ACK, 2015, Principal investigator (with Dr hab. G. Szumski)
4. Educational setting and trajectories of theory of mind development, 2014/13/B/HS6/02663, 2015-2018, National Centre for Science, OPUS grant, Principal Investigator,
5. Developing language creativity among preschool children using „Storyline” and „Association Pyramid” methods, 2011/03/N/HS6/01747, 2012-2013, National Centre for Science, Preludium grant, Principal investigator
6. Inclusive classroom as an educational environment for able students, 2012/07/B/HS6/01442, 2013-2017, National Centre for Science, Opus grant, investigator
Słowa kluczowe:
teoria umysłu, umiejętności społeczne, umiejętności poznawcze, efektywność oddziaływań
Słowa kluczowe:
theory of mind, social skills, cognitive abilities, effectiveness of methods
Kontakt:
Odnośniki:
Odnośniki:
« Wstecz