dr hab. Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska adiunkt (hab.)
Wydział Lingwistyki Stosowanej
Field of study:
linguistics
Zainteresowania badawcze:
Glottodydaktyka (nauczanie i uczenie się języków obcych) oraz okulografia (eyetracking), a w szczególności: dydaktyka języków obcych (ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego i rosyjskiego), internalizacja języka obcego przez uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dysleksja, zespół Aspergera), uczeń w środowisku szkolnym/klasowym, materiały glottodydaktyczne, wsparcie aparaturowe badań glottodydaktycznych (tj. wykorzystanie w tych badaniach okulografu, który rejestruje ruchy gałek ocznych). Poza tym: translatoryka (tłumaczenia audiowizualne, tłumaczenia pisemne itp.), lingwistyka języków specjalistycznych, lingwistyka tekstu.
description of research interests:
Foreign language teaching and learning (glottodidactics) and eye tracking, especially: didactics of foreign languages (mainly English and Russian), internalization of foreign languages by students with special educational needs (dyslexia, Asperger syndrome etc.), a student in school/class surrounding, foreign language learning/teaching materials (so called glottodidactic materials), eye tracking support of glottodidactic research (eye trackers register eye movements of the subject). Also: translation studies (audiovisual translations, written translations etc.), linguistics of specialised texts, text linguistics.
Realizowane projekty:
Kształtowanie kompetencji językowych u uczniów z dysleksją rozwojową (czas trwania: 01.01-31.12.2018), finansowany przez MNiSW. Uwaga wzrokowa ucznia szkoły średniej w pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego (czas trwania: 2016-obecnie). Lingwistyczne studium nad tekstem z punktu widzenia trudności percepcyjnych ucznia szkoły średniej (czas trwania: 2014-2015). Asymetrie rodzajowo-płciowe. Analiza komparatywna na materiale języka angielskiego, polskiego i rosyjskiego (czas trwania: 2011-2013).
research projects implemented:
Developing language competence in students with developmental dyslexia (01.01-31.12.2018), financed by the Ministry of Science and Higher Education (Republic of Poland). Visual attention of a secondary school student while working with the English language textbook (2016-present). Linguistic studies on text from the point of view of perception difficulties of a secondary school student (2014-2015). Gender assymetry. Comparative analysis based on the English, Polish and Russian languages (2011-2013).
Słowa kluczowe:
glottodydaktyka, okulografia, eyetracking, szkoła, uczeń, specjalne potrzeby edukacyjne, dysleksja, zespół Aspergera, język, język obcy
Key words:
foreign language learning/ teaching, eye tracking, school, student, special educational needs, dyslexia, Asperger syndrome, language, foreign language
Contact:
Odnośniki:
Links:
« Back