dr hab. Paulina Sosnowska adiunkt

Wydział Pedagogiczny


Field of study:

philosophy, education

Zainteresowania badawcze:

Pracownia Filozoficznych Podstaw Pedagogiki, Wydział Pedagogiczny UW. Prowadzi badania w obszarze filozofii edukacji (w szczególności teoria uniwersytetu oraz idea Bildung), filozofii polityki (władza, przemoc, totalitaryzm) oraz filozofii niemieckiej. Jest także tłumaczką literatury akademickiej z języków niemieckiego i angielskiego, m.in. pism Immanuela Kanta, Hansa-Georga Gadamera, Karla Löwitha, Dana Zahaviego, Margaret Canovan. Najnowsze publikacje: Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii, Kraków 2015; Wciąż to samo: pominięcie ludzi”. Hannah Arendt i Carl Schmitt, „Kronos” 3/2017; Między ciągłością i zerwaniem. Co pozostaje z Bildung, „Kultura Współczesna” 1 (99)/2018; Less of the Absolute, More of the Pedagogical. Hans Blumenberg on Education, “Studia Philosophiae Christianae” 4/2018. W druku: Arendt and Heidegger: Philosophy, Modernity and Education (Rowman&Littlefield, 2019).

description of research interests:

Assistant professor at Warsaw University, the Philosophical Foundations of Education Unit. Her research interests include philosophy of education (theory of university and the idea of Bildung),philosophy of politics (power, violence and totalitarianism), and German philosophy. She is also an academic translator from German and English to Polish, with published works ranging from Immanuel Kant to Hans-Georg Gadamer, Karl Löwith, Dan Zahavi and Margaret Canovan. Recent publications: “‘Still the Same: The Omission of People’: Hannah Arendt and Carl Schmitt,” Kronos 3, no.42 (2017); “Between the Continuity and the Break-up:What’s Left of Bildung,” Modern Culture 1, no. 99 (2018);Less of the Absolute, More of the Pedagogical. Hans Blumenberg on Education, “Studia Philosophiae Christianae” 4/2018; Arendt and Heidegger: Philosophy, Modernity and Education (Rowman&Littlefield, 2019).

Realizowane projekty:

Interdyscyplinarne badania nad problemem władzy i przemocy w ujęciu filozoficznym, kulturowym i pedagogicznym (Homer, Simone Weil, Szkoła Frankfurcka, Rene Girard, Zbigniew Mikołejko, Walter Benjamin, Carl Schmitt, Michel Foucault, Hannah Arendt, Giorgio Agamben.)

research projects implemented:

Interdyscyplinary research focusing on the problems of power and violence in philosophical, cultural and educational approach. (Homer, Simone Weil, Frankfurt School, Rene Girard, Zbigniew Mikołejko, Walter Benjamin, Carl Schmitt, Michel Foucault, Hannah Arendt, Giorgio Agamben.)

USOSweb

Słowa kluczowe:

filozofia, filozofia edukacji, uniwersytet, Bildung, przemoc, pedagogika krytyczna

Key words:

philosophy, philosophy of education, university, Bildung, violence, critical pedagogy

Contact:

show


« Back