prof. dr hab. Ewa Haman profesor

Wydział Psychologii


Field of study:

linguistics, psychology

Zainteresowania badawcze:

Prowadzę badania z zakresu psycholingwistyki rozwojowej, dotyczące wczesnego rozwoju językowego, zwłaszcza rozwoju leksykalnego, w różnych kontekstach (jednojęzycznym, wielojęzycznym). Interesuje mnie określenie granic typowego rozwoju oraz wyznaczniki rozwojowego zaburzenia języka (DLD, developmental language disorder), dlatego pracuję nad narzędziami pomiaru poziomu rozwoju językowego (np. jestem współautorką Obrazkowego Testu Słownikowego - Rozumienie OTSR; Testu Rozwoju Językowego TRJ). Rozwijam też nową metodę pomiaru zasobu słownictwa i przetwarzania leksykalnego u dzieci wielojęzycznych Cross-linguistic Lexical Tasks CLT, która obecnie jest dostępna dla 38 języków. Interesują mnie badania nad skutecznością wspierania rodziców i profesjonalistów w zakresie tworzenia optymalnych warunków rozwoju językowego dzieci jedno- i wielojęzycznych, zwłaszcza we wczesnym dzieciństwie. Więcej o moich projektach i zespole: https://multilada.pl/.

description of research interests:

I conduct research in the field of developmental psycholinguistics, regarding early linguistic development, especially lexical development, in various contexts (monolingual, multilingual). I am interested in defining the boundaries of typical development and determinants of the developmental language disorder (DLD), therefore I work on tools for measuring the level of language development (e.g. I co-author Obrazkowy Test Słownikowy OTSR, and Test Rozwoju Językowego TRJ, for Polish-speaking children). I am also developing a new method of measuring vocabulary and lexical processing in multilingual children Cross-linguistic Lexical Tasks CLT, which is currently available for 38 languages. I am interested in research assessing the effectiveness of supporting parents and professionals in creating an optimal environment for language development in mono- and multilingual children, especially in early childhood. More about my projects and my team: https://multilada.pl/en/.

Realizowane projekty:

aktualnie: (1) Nowe perspektywy w ocenianiu wczesnego rozwoju językowego u dzieci jedno- i dwujęzycznych: podłużne internetowe badanie metodą raportów rodzicielskich (NCN, OPUS 16, 2019- 2024); (2) Przyswajanie polskiego i norweskiego oraz wiedzy o świecie przez dzieci jedno- i wielojęzyczne (NCN, GRIEG, 2020-2024). Zakończone (przykłady): Bilingual Assessment of Child Lexical Knowledge: New Method for Czech, Hungarian, Polish and Slovak (Fundusz Wyszehradzki, standard grant, 2015-2016) Rozwój poznawczy i językowy polskich dzieci dwujęzycznych u progu edukacji szkolnej - szanse i zagrożenia (MNiSZW/NCN, 2010-2015).

research projects implemented:

current: (1) New perspectives on assessing early language development in mono- and bilingual context: a web-based interactive parental report in a longitudinal study(NCN, OPUS 16, 2019-2024); (2) Polish and Norwegian language and world knowledge development in mono- and multilingual children (NCN, GRIEG, 2020-2024). completed (examples): Bilingual Assessment of Child Lexical Knowledge: New Method for Czech, Hungarian, Polish and Slovak (Visegrad Fund, standard grant, 2015-2016) Cognitive and linguistic development of Polish bilingual children: risks and opportunities at the school entrance age (MNiSZW/NCN, 2010-2015).

USOSweb

Słowa kluczowe:

psycholingwistyka, rozwój językowy, dwujęzyczność, wielojęzyczność

Key words:

psycholinguistics, child language, bilingualism, multilingualism

Contact:

show


« Back