dr hab. Agnieszka Leńko-Szymańska adiunkt

Wydział Lingwistyki Stosowanej


Field of study:

linguistics

Zainteresowania badawcze:

Moje zainteresowania badawcze koncentrują się na przyswajaniu języka drugiego oraz dydaktyce języków obcych. W szczególności zajmuję się zagadnieniami związanymi z przyswajaniem słownictwa i frazeologii, a także automatycznymi pomiarami kompetencji językowych. W swoich badaniach często korzystam z metodologii korpusowej i pracuję z korpusami uczniowskimi. W obszarze dydaktyki specjalizuję się w wykorzystaniu korpusów w nauczaniu, zwłaszcza w uczeniu się sterowanym danymi (tzw. data-driven learning) oraz w certyfikacji biegłości językowej.

description of research interests:

My research interests focus on second language acquisition and foreign language pedagogy. In particular, I explore issues related to vocabulary and phraseology acquisition, as well as the automatic measurement of language proficiency. In my work, I frequently use corpus-based methodology and work with learner corpora. In the field of language education, I specialise in the use of corpora in teaching — especially in data-driven learning — and in the certification of language proficiency.

Realizowane projekty:

Obecnie zaangażowana jestem w dwa projekty: English Teacher Corpus (https://etc.ff.cuni.cz/">https://etc.ff.cuni.cz/">https://etc.ff.cuni.cz/) W ramach projektu koordynowanego przez Uniwersytet Karola w Pradze tworzony jest korpus wywiadów z nauczycielami języka angielskiego z różnych krajów europejskich. Zebrane dane służą zarówno badaniom nad percepcjami nauczycieli dotyczącymi procesu nauczania, jak i analizom cech mówionego języka angielskiego jako obcego na poziomie zaawansowanym. Facilitating English-Medium Education Discourse Through Accessible Corpus-Based Tools (FEED_ACT) (https://ckc.uw.edu.pl/project/feed-act/">https://ckc.uw.edu.pl/project/feed-act/_">https://ckc.uw.edu.pl/project/...) Celem projektu jest przygotowanie przez kraje współpracujące (Polska, Niemcy, Włochy i Dania) pilotażowych materiałów dydaktycznych poszerzających kompetencje językowe uczących się w ramach wybranych specjalizacji. Materiały są tworzone z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym korpusów językowych i są przeznaczone są dla studentów kierunków prowadzonych w języku angielskim.

research projects implemented:

I am currently involved in two projects: English Teacher Corpus (https://etc.ff.cuni.cz/">https://etc.ff.cuni.cz/">https://etc.ff.cuni.cz/) As part of a project coordinated by Charles University in Prague, a corpus of interviews with English language teachers from various European countries is being developed. The collected data serve both research into teachers’ perceptions of the teaching process and analyses of the features of spoken English as a foreign language at an advanced level. Facilitating English-Medium Education Discourse Through Accessible Corpus-Based Tools (FEED_ACT) (https://ckc.uw.edu.pl/project/feed-act/">https://ckc.uw.edu.pl/project/feed-act/_">https://ckc.uw.edu.pl/project/...) The aim of the project is to develop pilot teaching materials by the partner countries (Poland, Germany, Italy, and Denmark) to enhance the language competences of students in selected specialisations. The materials are being created using modern technological solutions, including language corpora, and are intended for students enrolled in study programmes conducted in English.

USOSweb

Słowa kluczowe:

przyswajanie języka drugiego, dydaktyka języka obcego, językoznawstwo korpusowe, korpusy uczniowskie, ocenianie, certyfikacja biegłości jezykowej

Key words:

second language acquisition, foreign language teaching, corpus linguistics, learner corpora, assessment, certification of language proficiency

Contact:

show


« Back